Pentik otti roboloikan uhraamatta käsityön perinteitä
Pentik on monipuolinen suunnittelutalo, joka on ollut mukana sisustamassa koteja jo puoli vuosisataa. Perheyrityksen suunnittelijat saavat inspiraatiota pohjoisesta luonnosta, jonka keskellä kaikki yrityksen keraamiset tuotteet valmistetaan – maailman pohjoisimmalla keramiikkatehtaalla Poisiossa. Pentik valmistaa paljon vaihtuvia tuotteita piensarjatuotantona, jonka raskaita työvaiheita haluttiin automatisoida uhraamatta yrityksen vahvaa käsityöläisidentiteettiä.
Raskaan ja toistuvan työn automatisointi unohtamatta käsityön tärkeyttä
Käsityöläisyys on Pentikille tärkeää. Vuonna 1971 yrityksen perustanut Anu Pentik puolustaa ylpeänä suomalaista käsityötä maailmassa, jossa lähes kaikki länsimaalaiset keramiikkatehtaat ovat siirtäneet tuotantonsa matalapalkkaisimmille alueille. Pentik haluaa uida vastarintaan ja yritys valmistaa yhä kaikki keramiikkatuoteensa Poisiolla sijaitsevalla tehtaalla, vain pari kilometriä pohjoiselta napapiiriltä.
Keramiikan valmistus on vahvasti manuaalista työtä. Työntekijät toistavat samat, raskaat ja monotomiset työvaiheet erityisesti astioiden lasituksessa ja viimeistelyssä satoja kertoja päivässä. Työvaiheet ovat usein epäergonomisia, kuluttaen erityisesti työntekijöiden käsiä, olkapäitä ja selkää.
Pentik halusi löytää ergonomian parantamiseen ja tuotannon helpottamiseen automatisoidun ratkaisun, jonka rinnalla pystyttäisiin hyödyntämään kokeneiden työntekijöiden tietotaitoa esimerkiksi laadunvalvonnassa.
Cobotti särkyvien tuotteiden käsittelyyn
Pentikillä on yli tuhat keramiikan tuotemallia, jotka valmistetaan piensarjatuotantona. Perinteinen, jäykkä teollisuusrobotti ei siis ollut mahdollinen ratkaisu tuotannon automatisoimiseen, sillä raskaat robotit olisi pitänyt pultata kiinni hoitamaan pääasiassa vain yhtä työtehtävää.
Teollisuusrobotin sijaan Pentik päätyi tarkkaan, kevyeen ja helposti siirreltävään yhteistyörobottiin, joka täytti kaikki tuotannon vaatimukset. Pentik valmistaa astiat englantilaisesta savesta, jonka vuoksi tuotteet ovat ennen polttamista erittäin särkyviä. Robotin pitää pystyä olemaan työssä erittäin varovainen, sekä toistamaan liikkeet jokaisella kerralla niin identtisesti kuin mahdollista. Jopa pienimmät kolot ja painaumat savessa voivat tehdä tuotteesta kelvottoman, sillä lopuksi tehtävä saven polttaminen vain korostaa mahdollisia virheitä.
Kallio-lautasten viimeistely hoituu nyt tasalaatuisemmin
Nykyinen tehtaanjohtaja ja entinen Oulun ammattikorkeakoulun projekti-insinööri Lassi Kaivosoja lähti kehittämään Pentikin tuotannon automatisointia suunnittelemalla koulun kanssa yhteistyössä kaksi robottisolua; toisen astioiden lasittamiseen ja toisen viimeistelyyn. Pentik päätyi valitsemaan toistuvien ja raskaiden työtehtävien hoitamiseen kaksi UR10 cobottia.
Ensimmäinen cobotti ohjelmoitiin viimeistelemään lautasia. Pentikin Kallio-lautasen tunnusmerkki on astian epätasainen reuna, joka oli hankala valmistaa tasalaatuisesti käsin. Työvaihe siirrettiin cobotin hoidettavaksi.
Kallio-lautasten viimeistely tehdään käyttämällä kahta hiontasientä, joita vasten cobotti nostaa lautasen muovailulinjalta. Kaivosojan mukaan suurin haaste oli löytää cobotin toimintaan oikea paine, jotta saveen saataisiin juuri haluttu viimeistely. Hiontasienet ovat kimmoisia, joten niiden painetta ei voi mitata. Pienellä testaamisella paine pystyttiin säätämään juuri oikeaksi, jotta se sopi herkkään keramiikkatuotantoon.
Cobotti imitoi Inkerin kädenjälkeä lasituksessa
Toinen UR10-cobotti ohjelmoitiin astioiden lasittamiseen. Muotoillut tuotteet dipataan lasitteeseen, jolloin ne saavat polttamisen yhteydessä kovan ja kiiltävän pinnan. Ennen cobotin tuloa lasituksen hoiti ihminen, jonka laadukasta kädenjälkeä cobotin piti pystyä vastaamaan.
“Cobotti imitoi Inkerin, rakastetun työntekijän kädenliikkeitä joka on ollut vastuussa työtehtävästä jo yli 30 vuotta,” Kaivosoja selittää.
Lasittamisessa cobotti nostaa tarjottimelta astian tyhjiöimun avulla ja laskee sen lasitteeseen dippaamalla. Tämän jälkeen robotti asettaa tuotteen yhteen kahdesta odotuspisteestä. Jos pisteet ovat täynnä, robotti odottaa.
Työntekijälle jää kevyempi työ – hän ottaa tuotteen ja tarkistaa sen laadun. Ylimääräinen lasite pyyhitään vielä pois tuotteen pohjasta, jotta se ei jää kiinni polttotyökaluihin. Lopulta työntekijä asettaa keraamisen tuotteen kärryyn odottamaan polttouuniin menoa.
Ergonomisempaa työtä ja tasaisempaa laatua cobottien avulla
Pentik on Universal Robots -cobottien tarjoaman tasaisen työnjäljen ansiosta parantanut tuotannon laatua ja nostanut työn tehokkuutta – jopa kymmenkertaisesti. Tämän lisäksi raskaat työvaiheet aikaisemmin suorittaneilla työntekijöillä on nyt enemmän aikaa keskittyä tuotteiden laadun tarkastukseen.
“Cobotin avulla saatiin automatisoitua epäergonomisempia ja toistuvia tehtäviä. Pentik on pystynyt myös ylläpitämään perinteensä ja parantamaan tuotannon läpimenon määriä,” Kaivosoja kertoo.
Cobottien tuoma parempi ergonomia taas näkyy työtyytyväisyydessä, mikä on auttanut myös työnantajamielikuvan parantamisessa.
“Tehtaan työntekijät ovat olleet erittäin tyytyväisiä yhteistyörobotiikkaan. Tämä on näkynyt positiivisesti myös Posion työilmapiirissä koko henkilökunnan kesken.”
Katso Pentikin roboloikka videolta!
Juttu on alunperin Universal Robotsin julkaisema. Oy Machine Tool Co toimii Case Storyn jakelijana.
Kiinnostaako yhteistyörobotiikka?
On aika ottaa askel teollisuuden tulevaisuuteen ja murskata ennakkoluulot yhteistyörobotiikasta. Ota yhteyttä ja kerromme mielellämme lisää miten automaatio vie sinunkin tuotantosi uudelle tasolle!
Tarvitsetko apuamme?
Ota meihin yhteyttä kun tarvitset lisätietoja tuotteistamme ja palveluistamme. Asiantuntijamme auttavat sinua mielellään ja saat meiltä kaipaamasi ratkaisut.